20.12.2017-03:40:00   |  
#Zdravie
Ako dietologička sa často čudujem, prečo Austrálčania tak horlivo prepadajú módnym diétam.

Samozrejme, prísľub rýchleho úspechu a údajné „vedecké štúdie“ v pozadí týchto diét môžu znieť dôveryhodne. A keďže počet ľudí s nadváhou rastie, nemožno sa čudovať, že rekordné počty ľudí sa skôr či neskôr pokúšajú schudnúť pomocou nejakého typu diéty.

Najjednoduchší spôsob, ako znížiť telesnú hmotnosť, je menej jesť a viac sa hýbať. Lenže takéto posolstvo nie je veľmi pútavé. A tiež nezvykneme počuť hollywoodske hviezdy hovoriť, že tento prístup bol tajomstvom ich úspechu.



Namiesto toho počúvame o Dukanovej diéte, „diéte zo South Beach“ (South Beach Diet) alebo Atkinsovej diéte a mnohých iných.

Čo tieto diéty spája je, že kľúčom k úspechu je vyraďovanie niektorých zložiek stravy. Súčasným ošiaľom je napríklad odmietanie proteínu lepku, ktorý sa obvykle nachádza v pečive – stačí sa opýtať Miley Cyrus.

Módne diéty obsahujú všemožné praktiky od pravidelného pôstu cez odmietanie celých skupín potravín (napríklad vegetariánstvo), po vyradenie zložiek potravín, ktoré sa považujú za škodlivé (napríklad lepok) až po vyraďovanie jediného jedla.

U niektorých ľudí skutočne existujú medicínske dôvody pre vylúčenie istých potravín z jedálnička. Lenže väčšina toho, k čomu dochádza v mene diétovania, žiadne takéto opodstatnenie nemá.

Čítajte tiež: Sten Novella - Nezdravá posadnutosť zdravou stravou


Eliminovanie v 70. rokoch

Dva príklady extrémnejšieho obmedzovania konzumovaných potravín sa objavili už v 70. rokoch.

Takzvaná diéta izraelskej armády (o ktorej izraelská armáda nikdy nepočula) trvá osem dní. Jesť možno iba štyri potraviny, pričom každú len osamote. Ide o jablká, syr, kura a šalát.

Chudnutie je zaručené, pretože jedenie je mimoriadne obmedzované (celkovo prijmete málo kalórií). Lenže akonáhle sa začnete stravovať normálne, s najväčšou pravdepodobnosťou priberiete všetko, čo ste na telesnej hmotnosti stratili.



Celkom odlišná je ďalšia veľmi obmedzujúca diéta, ktorú vyvinuli z medicínskych dôvodov. Diéta „eliminácie salicylátu“ sa používala na diagnostikovanie a liečbu potravinovej intolerancie.

Vyžaduje vylúčiť zo stravy všetky zdroje salicylátu (mnohé typy ovocia a zeleniny) na dva až šesť týždňov. Diétujúci následne požijú tabletku dovtedy vylúčenej chemikálie (salicylátu), čo umožni zhodnotiť symptómy a identifikovať, či skutočne spôsobuje problémy.

Mnohí rodičia takto postihnutých detí a dospelí, ktorí absolvovali uvedenú potravinovú terapiu, potvrdzovali jej účinnosť. Lenže nedávny výskum zverejnený vo vedeckom časopise Medical Journal of Australia z pera skupiny pediatrických imunológov spochybnil bezpečnosť tejto diéty pre deti.

Štúdiu vo vedeckom časopise sprevádzal komentár, ktorý vyzdvihol dôležitosť prebiehajúcich lekárskych a dietologických zásahov, aby sa predišlo neželaným vedľajším účinkom, okrem iného nedostatku živín.

Dôležitosť rozmanitosti

Aj ľudia, ktorí netrpia nadváhou ani nemajú špecifické zdravotné problémy, sa zaujímajú o diéty, ktoré vylučujú niektoré skupiny potravín.

Vegáni napríklad vylučujú zo svojho jedálnička všetko mäso a produkty živočíšneho pôvodu. Lenže ich filozofia je založená na humánnejšom prístupe ku zvieratám a snahe vyprodukovať potraviny na menšej poľnohohospodárskej ploche, za spotreby menšieho množstva energie a nižšej produkcie skleníkových plynov.

Možno túžba vylučovať z jedálnička skupiny potravín, ako aj predstavy o zdravotných výhodách tohto kroku, majú svoje korene v náboženstve. Odmietanie niektorých typov potravín vidíme v mnohých náboženstvách, od pôstu moslimov počas Ramadánu, cez vegetariánstvo adventistov siedmeho dňa, po odmietanie bravčového mäsa u Židov.



Nemám odborné vzdelanie, aby som mohla do hĺbky analyzovať sociologické príčiny diét vylučujúcich skupiny potravín. Možno obmedzovanie v stravovaní demonštruje nadradenosť alebo signalizuje, že daný človek patrí do akejsi elitnej skupiny. Som však plne kvalifikovaná, aby som mohla ľudí upozorňovať, že nasledovanie takýchto diét ich kvôli vylúčeniu základných skupín potravín vystavuje nutričnému riziku.

Jeden zo základných kameňov odporúčaní dietológov je konzumovať rozmanitú stravu. A to z dvoch dobrých dôvodov.

Po prvé, mnohé potraviny obsahujú rôzne potenciálne jedovaté látky. Napríklad zemiaky môžu byť bohaté na jedovatý solanín, takže strava založená len na zemiakoch môže viesť ku škodlivej miere ich príjmu.

Druhým dôvodom, prečo jesť rozmanité potraviny, je získanie všetkých dôležitých makronutritientov, vitamínov a minerálov, ktoré vaše telo potrebuje pre zdravé fungovanie. Získate ich kombinovaním všetkých základných skupín potravín, a naopak, vylúčením jednej skupiny sa zrejme vystavíte riziku nedostatku niektorých živín.

-

Príspevok pôvodne vyšiel na potráli The Conversation pod slobodnou licenciou
Páčia sa Vám naše články? Podporte nás

Zdieľajte článok






Za podporu ďakujeme

Pridať e-mail