14.03.2012-20:03:00   |   Sofia Ostrovská, Dušan Valent, Lenka Piváčková
#Zdravie
#Zbúrané mýty

CESNAK

Existuje mnoho ľudí, ktorí už len pri slove cesnak zmraštia tvár, respektíve vám povedia, že im je po ňom ťažko od žalúdka. Poznáme spôsob, ktorý bude vyhovovať aj im.

Populárne tvrdenia


Starý dobrý cesnak obsahuje množstvo prospešných látok, vitamínov (A, B1, B2, D, C) a minerálnych látok (jód). Pôsobí ako prevencia, podporuje imunitu, dokonca pôsobí antistresovo. Veľakrát sa mu prisudzuje aj prívlastok "prírodné antibiotikum“. Keď ste prechladnutí, máte nádchu, ale aj keď vám choroba už poriadne prepukla. Dokonca údajne pomáha aj pri zápaloch ďasien či bolesti zubov a znižuje cholesterol.



Čo hovoria výskumy

Nedávne výskumy vyvrátili predchádzajúce zistenia malých, problematických štúdií, ktoré cesnaku prisudzovali schopnosť znižovať cholesterol. Klinické štúdie naopak potvrdili antibakteriálnu schopnosť cesnaku, jeho preventívny účinok proti ateroskleróze a chorobám s ňou súvisiacim. Problém však je, že sa musí používať čerstvý. Obsah účinných látok v tabletách, dražé či kapsulách je nestabilný a väčšinou nedostatočný. Čerstvý cesnak ale môže mať veľa nepríjemných vlastností, ako sú alergické reakcie, nevoľnosť, zvracanie a hnačky, kvôli čomu sa nemá podávať deťom. Najväčšiou chybou cesnaku je ale jeho nepríjemný zápach. Ten je pri podaní 4 gramov, teda dvoch strúžikov, prakticky neodstrániteľný.

Ako sa vyhnúť pachu

Podľa niektorých lekárov existuje spôsob, ako nepociťovať zápach z úst nielen na druhý deň, ale ani hneď po požití. Stačí, ak si olúpete jeden strúčik, rozdelíte ho na polovicu a vložíte si ho do úst medzi zuby a líca. Dôležité je ale cesnak neustále v ústach presúvať, pretože ak by ste ho nenechali len na jednom mieste, mohlo by sa stať, že vám dané miesto podráždi. Po 10 minútach až pol hodinke ho stačí len vybrať a vypláchnuť ústa vodou.

Prečo je to tak?

Pri normálnom požití hocijakej potraviny tá putuje priamo do žalúdka, kde sa postupne začína proces trávenia a odtiaľ sa potom všetky látky, v prípade cesnaku, všetky výživné a zdravé látky, dostávajú do krvi. A to samozrejme nejaký čas trvá. Ak si však cesnak vložíte do úst a neskonzumujete ho, všetky tieto látky sa dostávajú cez sliny a potom cez sliznice, nachádzajúce sa pod jazykom, priamo do krvného obehu. Tým pádom začne cesnak účinkovať okamžite. Vďaka tomu, že sa do žalúdka nedostane a netrávi sa v ňom, nevzniká ani zápach. A tí, ktorí majú problém s trávením cesnaku, teda nepociťujú ťažkosti, pretože im žalúdok nezaťaží.

Ibaže...

Za terapeuticky aktívnu látku v cesnaku sa všeobecne považuje alicín. Ten však v cesnaku za normálnych okolností nie je prítomný, vzniká až pri narušení tkaniva (rezaním, drvením, rozžutím...), kedy sa jeho prekurzor alicín dostane do kontaktu s enzýmom zvaným aliináza. Na jednej strane sa síce cez sliznicu v ústach lepšie vstrebáva ako pri perorálnom podaní (a nie je prítomný tzv. efekt prvého prechodu, pri ktorom sa koncentrácia liečiva zníži skôr, než sa dostane do systémového obehu), ale pri vyššie spomínanej metóde, kde je strúčik len rozpolený sa neuvoľní takmer žiaden alicín v porovnaní s rozžutím... Pre najvyšší účinok je teda najlepšie cesnak rozžuť a potom nechať v ústach. Alicín je však zároveň aj nositeľom cesnakového zápachu. Inými slovami, pokiaľ vám ide o pozitívne účinky cesnaku, nepríjemný pach ich bude nevyhnutne sprevádzať vždy.



ZÁZVOR

Populárne tvrdenia

Zázvor, alebo aj ďumbier lekársky, pôsobí veľmi dobre protizápalovo, antibakteriálne. Podporuje chuť do jedla, ale môžete ho využiť aj ak máte problémy so žalúdočnou nevoľnosťou či plynatosťou. Podporuje srdcovocievny systém a znižuje riziko vzniku infarktu. Dokonca má aj afrodiziakálne účinky. Dobre pôsobí proti bolesti hlavy, ba dokonca vie zmierniť migrénu. Je veľmi dobrým prostriedkom prevencie. Udrží vás vo forme a pomôže predchádzať nádche, prechladnutiam, chrípke. Ak už vás ale niečo z toho "prepadne“, veľmi dobre pomáha liečiť všetky typy prechladnutí a zbaví vás i nepríjemného kašľa.


-


Čo hovoria výskumy

Zázvor je podľa niektorých, ale nie všetkých, kontrolovaných štúdií účinný na niektoré typy nevoľnosti (rannú nevoľnosť v tehotenstve, morskú chorobu). Výskumy ohľadom jeho účinkov na pooperačné nevoľnosti priniesli zmiešané výsledky. Hoci sa zdá, že zázvor môže do istej miery napomôcť pri zmierňovaní nevoľností spájaných s liečbou rakoviny, môže taktiež negatívne vplývať na zrážanlivosť krvi. Ak sa tak stane, pre niektorých pacientov podstupujúcich chemoterapiu môže byť životu nebezpečný. Nedávne predbežné výsledky výskumov na zvieratách naznačujú existenciu účinku na spomalenie alebo prevenciu rastu tumorov. Zatiaľ je však priskoro nato, aby bolo možné tvrdiť, že podobné účinky má zázvor aj na ľudí. Za niektoré ďalšie účinky, ktoré sa zázvoru prisudzujú, môže byť zodpovedný placebo efekt.

Príprava

Zázvor sa Oddávna používa v kuchyni. Predovšetkým v tých exotických, ako korenina. Jeho použitie je ale oveľa širšie. Okrem korenia do jedál, pokojne môžete prihodiť kus z koreňa do vašich obľúbených polievok, vývarov, omáčok a iných jedál. Vyvariť ho v nich a pri podávaní vybrať. Všetky prospešné látky už budete mať v tanieri.
Ak vás zmáha choroba, vyskúšajte lahodný čaj. Pre tých odvážnych, stačí ak si zázvor postrúhate, zalejete horúcou vodou, pridáte citrón alebo limetku a med. Ak sa vám bude zdať tento čajík priveľmi ostrý, vyskúšajte ho namiesto postrúhania iba pokrájať na kúsky.
Využitie má aj v lete. Vyrobiť sa z neho dá skvelá domáca limonáda. Zázvor pokrájajte na kúsky, zalejte studenou vodou, pridajte limetku, mätu, ľad a lahodné osvieženie je na svete.

GOJI

Populárne tvrdenia

Goji (čítaj „godži“), tento malý červený plod sa považuje za „ovocie dlhovekosti a mladosti“. Obsahuje množstvo vitamínov (B1, B2, B6 E), dokonca má viac vitamínu C ako citrusy. Aminokyseliny, vlákninu, 21 stopových prvkov (vápnik, fosfor, selén, železo, vápnik, atď.). Goji pomáha pri liečbe vysokej hladiny cholesterolu, liečbe prostaty. Chráni pred cukrovkou, obezitou, podporuje chudnutie aj srdcovocievny systém. Pomocou goji môžete bojovať proti únave, zlepšiť si stav vašej pleti. Obsahuje mimoriadne vysoké množstvo antioxidantov, zabraňuje starnutiu celého organizmu, povzbudí pamäť a podporí zrak.


-


Čo hovoria výskumy

Obsah vitamínu C nie je u goji vôbec mimoriadne vysoký. Rastlina obsahuje jeho rozmanité množstvá, 29–148 mg na 100 g sušených bobúľ, čo je porovnateľné s množstvom u jahôd, citrusových plodov a ďalšieho ovocia. Rovnako nie sú potvrdené tvrdenia o vysokom obsahu antioxidantov (ktoré však nie sú zďaleka tak prospešné, ako si obvykle myslíme). Pilotné študie nenasvedčovali, že má vyšší účinok ako placebo. Neskoršie výskumy však skutočne naznačujú prítomnosť istých priaznivých účinkov na imunitný systém, chudnutie, srdcovocievne choroby, choroby súvisejúce so starnutím, zrakom. Podľa nich môže mať taktiež protirakovinové, protizápalové a neuroprotektívne účinky. Treba však upozorniť, že tieto účinky boli zatiaľ pozorované zväčša iba na zvieratách, že výskum zdraviu prospešných účinkov rastliny je ešte iba v počiatkoch, a v neposlednom rade, že marketing sprevádzajúci predaj tohto produktu zistené pozitíva obvykle nafukuje.



Čo s ním?

Goji je už aj u nás plne dostupné. Kúpite ho v potravinách alebo stánkoch s orechmi. Jeho využitie v kuchyni je široké. Okrem toho, že sa môže pojedať, ako napríklad zvykneme arašidy, môžete ho pridať do jogurtov, šalátov, koláčov, mliečnych kokteilov, nápojov, no môžete si z neho pripraviť aj čaj. Denne môžete skonzumovať za malú hrsť goji.

Zdroje:

Amagase H, Nance DM.: "A randomized, double-blind, placebo-controlled, clinical study of the general effects of a standardized Lycium barbarum (Goji) Juice, GoChi". J Altern Complement Med 2008, 14 (4): 403–12.
Amagase H, Nance DM.: Lycium barbarum increases caloric expenditure and decreases waist circumference in healthy overweight men and women: pilot study. J Am Coll Nutr. 2011 Oct;30(5):304-9.
Borrelli, F., Izzo, A.A.: Could chewing garlic reveal clinical efficacy? International Journal of Cardiology 130 (2008) 117.
Cancer.org Ginger.
Hert, J.: Alternativní medicína a léčitelství: Kritický pohled. Sysifos, 2010.
Chang, R. Ch-Ch, So, Kwok-Faik. Use of Anti-aging Herbal Medicine, Lycium barbarum, Against Aging-associated Diseases. What Do We Know So Far? Cellular and Mollecular NeurobiologyELLULAR AND MOLECULAR NEUROBIOLOGY 2008, Volume 28, Number 5, 643-652,
Charlson M, McFerren M.: "Garlic: what we know and what we don't know". Arch. Intern. Med. , 2007, 167 (4): 325–6.
Luo Q, Yan J, Zhang S. Isolation and purification of Lycium barbarum polysaccharides and its antifatigue effect Wei Sheng Yan Jiu. 2000 Mar 30;29(2):115-7.
Tang W.W. A kol.: A review of the anticancer and immunomodulatory effects of Lycium barbarum fruit. Inflammopharmacology. 2011, [Epub]
Wen J, Yang BN, Ren D.Effect of Lycium barbarum polysaccharides on neurogenesis and learning & memory in manganese poisoning mice]. Zhongguo Zhong Xi Yi Jie He Za Zhi. 2010 Mar;30(3):295-8.

-

Perexový obrázok: Luis Miguel Bugallo Sánchez
Páčia sa Vám naše články? Podporte nás

Zdieľajte článok






Za podporu ďakujeme

Pridať e-mail