02.04.2018-01:16:00   |   Petra Lörincziová
#Zdravie
#Zbúrané mýty
Vraj sa z neho priberá a v našej kuchyni nemá čo robiť. A naopak, keď ho z jedálnička vyradíme, budeme chudnúť.

Ale je to naozaj pravda? Priberá sa z pečiva?

Áno aj nie. Priberá sa totiž z čohokoľvek, čo vedie k energetickému nadbytku, teda konzumácie väčšieho množstva kalórii, ako vydáme. Z toho vyplýva predpoklad, že pokiaľ je niekto zvyknutý jedávať 5 rožkov za deň, a tieto náhle vyradí zo stravy, automaticky zo svojho jedálnička vyhodí veľkú dávku sacharidov (109 g), a teda aj energie (2232 kJ).



Bude takýto človek chudnúť? Áno, dá sa to predpokladať, ale závisí to predovšetkým od ďalších okolností. Nenahradí pečivo inými potravinami, ktoré budú mať zrovnateľnú či dokonca vyššiu energetickú hodnotu? Ako dlho sa mu podarí dodržiavať takýto režim? Nebude hladný a neskĺzne do príjmu kalorickejších alebo pre redukciu hmotnosti inak nevhodných potravín? Aký bude mať energetický výdaj? Atď...

Za priberanie nemôže jedna živina alebo jedna potravina!

Vinu za priberanie nemožno zhadzovať na pečivo, to si naozaj nezaslúži. Nárast tukového tkaniva je komplexná zmena, úprava stravy v podobe jednoduchého vyradenia či pridania nejakej potraviny ju výraznejšie neovplyvní. Úpravu si totiž vyžaduje celkový životný štýl.

Navyše ľudia, ktorí popri tom, ako radikálne vyradia nejakú potravinu zo svojho jedálnička, schudnú, sa väčšinou stravujú inak aj celkovo. Za výslednou redukciou hmotnosti sa tak často skrýva celková zmena jedálnička či dokonca výrazná zmena životného štýlu. Nenechajte sa preto oklamať vyhláseniami, že prostým vyradením pečiva sa dá dosiahnuť 10-kilogramový úbytok telesnej hmotnosti. Označiť nejakú potravinu za čiernu ovcu pri vzniku obezity by bolo príliš jednoduché, nemyslíte?

Ďalšia vec, ktorú nemožno opomenúť, je rozlišovanie typu pečiva. Ak ste zvyknutí baštiť klasický konzumný chlieb alebo rožky namazané 20 g masla (áno, pri chudnutí je dôležité aj to, čím si pečivo natierate, akým množstvom a čo k pečivu konzumujete), vedzte, že to pravdepodobne nebude cesta k chudnutiu. Ak si však namiesto toho vyberiete celozrnný alebo aspoň žitný chlieb, spravíte pre svoje telo o dosť viac.



Nejde pritom ani o energiu, ani o sacharidy. Rovnaká gramáž bieleho rožku aj celozrnného chleba bude mať porovnateľné množstvo sacharidov (okolo 15g) aj energie (okolo 335 kJ), ale bude mať neporovnateľný obsah vlákniny. Tá spôsobí zníženie glykemického indexu, a tak vás po celozrnnom pečive nezastihne pocit hladu tak rýchlo, ako po bežnom rožku.

Na čom naozaj záleží: Nie či, ale koľko a aké pečivo ješ?


Keď si k adekvátnej porcii pečiva (primeranej vášmu energetickému výdaju) navyše pridáte kvalitný zdroj bielkovín a zeleninu, pričom pečivo nebudete zbytočne natierať priveľkým množstvom masla, masteči čohokoľvek vysokotukového, nevidím dôvod, prečo by pečivo malo byť hlavným vinníkom toho, že vás irituje ručička na váhe.

Ak dodržíte uvedené rady, potom je to veľmi jednoduché. Postačí si z pečiva vyberať to lepšie a kalkulovať, koľko ho zjete.

-

Autorka je nutričná terapeutka.

Navštívte jej blog.

Páčia sa Vám naše články? Podporte nás

Zdieľajte článok






Za podporu ďakujeme

Pridať e-mail