19.01.2012-19:27:00   |  
#Zdravie
#Myslenie
#Zbúrané mýty
Robert Cialdini, uznávaný psychológ a autor knihy „Influence: The Power of Persuasion“ - „Vplyv: Sila presviedčania“ (možno najlepšia kniha napísaná na túto tému) identifikoval šesť základných pravidiel, ktoré používajú politici, predajcovia a šarlatáni, aby iných presvedčili. Všetky sú šikovne použité v knihe Rhondy Byrneovej.

Cialdiniho prvé pravidlo je NEDOSTATOK. Ľudia chcú to, čo je drahé, exkluzívne alebo inak ťažko dostupné. Byrneovej majstrovské zvládnutie tohto princípu ukazuje samotný názov knihy: „Tajomstvo“. Toto sme sa naučili počas prvého týždňa v škôlke, keď sme videli dvoch spolužiakov, ako si niečo šepkali, a zdieľali niečo tajné mimo dosahu našich uší.



Toto posolstvo je zosilňované naprieč knihou a jeho reklamnou kampaňou, ktorá ospevuje „Tajomstvo“ (čokoľvek tým má byť) ako závistlivo stráženú informáciu používanú tými šťastnými, bohatými a úspešnými. Kedykoľvek sa vás niekto snaží presvedčiť o niečom, či už je to spôsob, ako zarobiť obrovské sumy peňazí, ako schudnúť a pod. - buďte v strehu pred všetkým, čo niekto označuje za „poznanie, ktoré NIEKTO nechce, aby ste mali“. Premýšľajte – všetko od „tajomstiev, ktoré Wall Street nechce, aby ste poznali“ po „odhalené tajomstvá celebrít ako zostať mladým“ nie je skonštruované iba na to, aby vzbudilo váš záujem, ale priamo na to, aby vo vás prebudilo závisť. Apelovanie na emócie je oveľa silnejšie ako apelovanie na rozum a Byrneová demonštruje použitie tohto princípu naprieč svojou knihou.

Cialdiniho druhý princíp je OBĽÚBENOSŤ. Máme radi tých, ktorí majú radi nás, a tak s nimi robíme obchody. Pozitívne myslenie a emocionálna inteligencia je spájaná so silnými medziľudskými vzťahmi, akademickým a profesionálnym úspechom a dobrým zdravím, ale existuje jemná línia, za ktorou pozitívne myslenie presahuje do územia neopodstatneného nadšenia. Namiesto toho, aby si jednoducho všimla výrazný prínos pozitívneho myslenia (akceptovaného princípu, ktorý by nepredával knihy*), Byrneová nehanebne prekračuje túto líniu spôsobom, aký by každý s citom pre mieru považoval za rúhačský.


-

AUTORITA je ďalší z Cialdiniho princípov, ktorý hrá svoju úlohu v „Tajomstve“ vcelku prefíkane. Ďalšia technika, ktoré oddeľuje túto knihu z hociktorej inej knihy o pozitívnom myslení, je silné používanie kvázi-vedeckého slovníka, ktorý budí dojem, že „zákon príťažlivosti“ je (alebo sa stane) akceptovaným vedeckým princípom tak ako zákon gravitácie alebo zákon príťažlivosti opačne nabitých častíc v chémii. Mnohí ľudia sú pre takýto postup autoritou vedy naraz zastrašení a zmätení, fakt zneužití manipulátormi od Byrneovej po predajcov magických tabletiek na chudnutie.



Keďže žiaden rešpektovaný fyzik by nikdy nepublikoval výskum o univerzálnosti „zákona príťažlivosti“, Byrneová nepriamo hľadá expertov inými spôsobmi. Zvaľuje úspech ľudí, akými boli Einstein a Beethoven, na vernosť „Tajomstvu“, čím si vyrába expertov. Napokon, ak Einstein a Shakespeare využívali „Tajomstvo“, kto ste vy, aby ste ho spochybňovali?

Poslednými dvomi Cialdiniho princípmi sú DÔSLEDNOSŤ a SOCIÁLNA AKCEPTÁCIA. Úspech tejto knihy nenecháva na pochybách, že bude nasledovaný ďalšími (a drahšími) formami mediálneho žmýkania peňazí z „Tajomstva“. Audio nahrávky, víkendové semináre, nadväzujúce reklamy a ďalšie produkty istotne budú nasledovať a zneužívať tieto princípy. Ak sa raz ľudia dajú na vieru, že šťastie vychádza z „Tajomstva“, budú naň zvaľovať budúce úspechy, či už postup v zamestnaní alebo nový skvelý vzťah, na jeho nasledovanie. Ale naopak, životné nešťastia ich ešte viac posilnia vo viere v „Tajomstvo“, pretože ho ľudia budú pripisovať tomu, že nežijú dostatočne takým spôsobom, aký kniha káže (a budú kupovať ďalšie Byrneovej knihy). Dôslednosť káže, že bude menej bolestivé kúpiť si viac kníh a zahĺbiť sa viac do „Tajomstva“ než akceptovať, že celá premisa je dosť absurdná. Hoci nie je až taká zhubná ako despotické kulty, kniha „Tajomstvo“ taktiež sľubuje nabiť vás pozitívnym pohľadom na život.

Byrneovej kniha je problematická na mnohých úrovniach. Na jednej strane je to manipulatívny marketingový nástroj, ktorého účelom je lichotiť, zmiasť a klamať. Je to taktiež ukážkový prípad pseudovedy, toho posledného, čo potrebujeme podporovať v čoraz viac pretechnizovanom svete vyžadujúcom zdravý skepticizmus a kritické myslenie. No najškodlivejšie je, ako kniha prekrúca realitu povzbudzovaním ľudí, aby stotožňovali pozitívny pohľad na život s detinským, idiotským narcizmom. Ayn Randová by s prevracala v hrobe, keby sa dopočula o dnešných manifestáciách jej filozofického hnutia objektivizmu redukovaného na intelektuálny ekvivalent konzervovaného bravčového mäsa.



Ak vás zaujíma „Tajomstvo“, odporúčam vám si túto knihu prečítať – áno, PREČÍTAJTE si ju – keď už pre nič iné tak aspoň preto, aby vás nezmanipuloval jej geniálny marketing. Prečítajte ju s kritickým pohľadom a Cialdiniho knihou poruke. Možno nezistíte, v čom tkvie tajomstvo šťastia, ale NAUČÍTE sa veľa o manipulácií a ovplyvňovaní od majsterky tohto fachu, Rhondy Byrneovej.

-

Esej je od anonymného autora, možno ju nájsť tu: http://www.freethoughtpedia.com/wiki/The_Secret
Páčia sa Vám naše články? Podporte nás

Zdieľajte článok






Za podporu ďakujeme

Pridať e-mail