Otužovanie – pohľad vedeckým očkom
12.07.2018-20:10:00   |   Roland Oravský
#Zdravie

Nádcha

Predstava, že by chladná voda dokázala „upraviť“ imunitný systém a umožniť tvorbu lepších protilátok či cytokínov proti niektorým infekčným ochoreniam je vo svojej podstate nezmysel. V prípade imunodeficitného ochorenia, kedy je preukázateľný vrodený alebo získaný defekt na niektorej úrovni nášho imunitného systému (napr. AIDS, vrodené ochorenia imunity, atď.), nie je obyčajná voda, hoci studená, schopná tento defekt napraviť. Chorá imunita v tomto prípade ostane chorou.

Bežná nádcha, ľudovo nazývaná prechladnutie, je napriek rozšírenému presvedčeniu o „chorobe vznikajúcej kvôli zime či chladným teplotám“, infekčné vírusové ochorenie. Najčastejšími pôvodcami sú rhinovirus (až v 80 %), coronavirus, adenovirus, vírus parainfluenza a iné. Ochorenie sa prenáša kvapôčkovou infekciou a vstupnou bránou je horný dýchací trakt. Ak na vás niekto kýchne, otužovanie, akokoľvek pravidelné, nemôže zabrániť kontaktu s vírusom.

Predstava, že nádcha vzniká z chladného počasia pramení zrejme v tom, že niektoré zo spomínaných vírusov sa vyskytujú hlavne v období chladnejších mesiacov (1). Chladné počasie nie je príčina nádchy, ale jeho postavenie nie je úplne zanedbateľné. Samotný kontakt s vírusom totiž ešte neznamená automaticky aj prepuknutie nádchy. Studené počasie a chladné teploty vplývajú na niektoré faktory, ktoré uľahčujú vírusu prežitie v nosnej sliznici a následne rozvoj lokálneho zápalu. Predpokladá sa, že chladnejšie počasie a nižšia vlhkosť vzduchu umožňujú lepšie prežívanie a prestup vírusových kvapôčok zo vzduchu na nosovú sliznicu, pričom chlad pravdepodobne mení niektoré vlastnosti na povrchu sliznice. (2)

Randomizovaná štúdia v roku 2016 potvrdila nižší výskyt respiračných ochorení u otužilcov, na druhej strane, ak ochorenie prepuklo, nijako nemenila jeho trvanie. (3) Tieto zistenia zodpovedajú vyššie uvedeným faktom. Otužovaním vieme ovplyvniť vedľajšie faktory, nie samotnú príčinu.


Studenou vodou na choré cievy

Dopredu treba povedať, že je ťažké nájsť veľké štúdie, ktoré by sledovali zdravotný stav otužilcov počas dlhšieho časového obdobia. Na naše zdravie vplýva množstvo iných faktorov, či už z vonkajšieho, alebo vnútorného prostredia. Náš spôsob stravovania, fyzický pohyb, vrodené predispozície; toto všetko zasahuje do výsledkov dlhodobých skúmaní a nakoniec môže vyvolať otázku, či sme tieto faktory dokázali odfiltrovať a či sme hodnotili naozaj iba účinok otužovania.

Vieme, že pôsobením chladu na malú plochu kože dochádza ku kompenzačnej vazodilatácii (rozšíreniu ciev) v hlbších vrstvách kože. Výsledkom toho je zvýšenie krvného prietoku s cieľom zachovať teplotu v hlbších vrstvách.
Otužovanie v studenej vode zvyšuje srdcovú frekvenciu, krvný tlak a metabolizmus. Týmto sa vysvetľuje ako by pravidelné otužovanie mohlo zlepšovať kardiovaskulárne zdravie. (4) Švédski vedci skúmali vplyv lokálneho striedavého pôsobenia studenej a teplej vody u pacientov s cievnym ochorením dolných končatín. Ischemická choroba dolných končatín sa prejavuje bolesťami pri chôdzi, pri pokročilých štádiách aj v pokoji, až s rozvojom vredov a potrebou amputácie. Švédi popísali subjektívne zlepšenie bolestí, zvýšenie krvného tlaku v okolí členkov a prstov (čiže zlepšené prekrvenie). Toto zlepšenie pretrvávalo až rok po ukončení hydroterapie. (5)

Okrem toho sa skúma vplyv pravidelného otužovania na znižovanie hmotnosti. Chlad zvyšuje hladinu hormónu irisín, ktorý zvyšuje odbúravanie tukov v tele. Zdá sa, že otužovanie pomáha znižovať hmotnosť, čo automaticky tiež vedie k lepšiemu kardiovaskulárnemu zdraviu. (6, 7)

Ale pozor! Náhle vystavenie sa chladnej teplote po saune môže byť nebezpečné pre pacientov s ischemickou chorobu srdca. Prudké ochladenie môže vyvolať vasospazmus, stiahnutie ciev, čo v najhoršom prípade vedie u človeka s ťažkým aterosklerotickým postihnutím srdcových ciev až k srdcovému infarktu.


Široké spektrum účinku

Viacero štúdií poukázalo, že pôsobenie chladu má aj analgetické účinky, a teda sa môže využívať ako doplnková liečba bolestí. (8, 9) Vysvetľuje sa to pôsobením na termoreceptory v koži a podkoží, čo „blokuje“ receptory bolesti (tzv. nociceptory). (4) Skúma sa aj vplyv pôsobenia studenej vody na depresie. Hoci nemáme definitívne závery, niektoré štúdie popisujú zlepšenie stavu pacientov. (10)

Stále však nemáme zodpovedané, či otužovanie naozaj zlepšuje imunitu. Aby sme mohli odpovedať kladne, musíme pozmeniť znenie otázky. Nijaké „zlepšenie“ imunity nemôžeme očakávať. Ak nemáme imunitné ochorenie, náš imunitný systém nie je chorý, nemáme ho kam vylepšiť. Dokáže produkovať všetky protilátky a pracovať tak, ako by mal. Otužovanie však má imunitu-stimulujúce účinky. Bolo zistené, že vystavenie sa chladu zvyšuje hladinu niektorých bielych krviniek a cytokínov v krvi. Opakované, pravidelné otužovanie udržiava vyššie hladiny týchto zložiek našej imunity, čo urýchľuje následnú reakciu pri kontakte s cudzím antigénom (látka, ktorá nepatrí do nášho tela). Rýchlejšie imunitné reakcie môžu napr. zabrániť rozvoju prejavov nádchy, napriek kontaktu s vírusmi.

Medzi spomínanými látkami sú aj niektoré zložky imunity, ktoré majú protirakovinové účinky. (4)

Ortieľ

Pravidelné otužovanie môže byť nielen zaujímavé hobby vďaka ktorému získate nových priateľov medzi Ľadovými medveďmi (názov skupiny otužilcov na Slovensku), ale aj jednoduchý spôsob, ako urobiť niečo pozitívne pre naše zdravie, prípadne doplnková liečba už existujúcich ochorení. Len pozor na vyššie spomenuté riziká.

Tento článok sme Vám mohli priniesť vďaka podpore na Patreone. Aj symbolický príspevok nám pomôže zverejňovať viac kvalitných článkov.



Zdroje:

1. http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20121115105310/http://www.cks.nhs.uk/common_cold/background_information/prevalence
2. Mäkinen M. T: et al. Cold temperature and low humidity are associated with increased occurence of respiratory tract infections. 2009. In Respiratory Medicine. Volume 103, Issue 3, March 2009, Pages 456-462. dostupné na: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0954611108003429
3. Buijze GA et al. The effect of cold showering on health and work: A randomized controlled trial. 2016. In PLoS One Sep 15;11(9):e0161749. doi: 10.1371/journal.pone.0161749. eCollection 2016.. dostupné na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27631616
4. Mooventhan A and Nivethitha L. Scientific Evidence-Based Effects of Hydrotherapy on Various Systems of the Body. 2014. In N Am J Med Sci. 2014 May; 6(5): 199–209. dostupné na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4049052/
5. Elmstahl, S. et al., Hydrotherapy of patients with intermittent cluadication: a novel approach to improve systolic ankle pressure and reduce symptoms. Int Angiol. 1995;14:389-394.
6. McMillan AC, White MD. Induction of thermogenesis in brown and beige adipoe tissues: molecular markers, mild cold exposure and novel therapies. 2015 In: Curr Opin Endocrinol Diabetes Obes. 015 Oct;22(5):347-52. doi: 10.1097/MED.0000000000000191. dostupné na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26313896
7. Lee P et al. Irisin and FGF21 are cold-induced endocrine activators of brown fat function in humans. 2014. In: Cell Metab. Feb 4;19(2):302-9. doi: 10.1016/j.cmet.2013.12.017.. dostupné na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24506871
8. Kakigi R., et al. Pain relief by various kinds of interference stimulation applied to the peripheral skin in humans: pain-related brain potentials following CO2 laser stimulation. J peripher Nerv Syst 1996;1:189-198.
9. Hinkka H et al. Effects of cold mist shower on patients with inflammatory arthritis: a crossover controlled clinical trial. 2017. In: Scand J Rheumatol. May;46(3):206-209. doi: 10.1080/03009742.2016.1199733. Epub 2016 Aug 30.. dostupné na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27575584
10 Shevchuk NA . Adapted cold shower as a potential treatment for depression. 2008. Med Hypotheses. 2008;70(5):995-1001. Epub 2007 Nov 13. dostupné na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17993252
Páčia sa Vám naše články? Podporte nás

Zdieľajte článok






Za podporu ďakujeme

Pridať e-mail