24.05.2019-09:00:00   |   Petra Kuřátková
#Zdravie
#Zbúrané mýty
Občas ma pobúri hocaká kravina. Napríklad nezmysly o nevhodných, ba priam škodlivých kombináciách potravín pri takzvanej delenej strave (napríklad v tomto článku).

Ako steak bez hranoliek. Toto odporúčanie by som ešte vedela pochopiť, pokiaľ by som sa na vec pozrela očami zástankyne delenej stravy (čo mi ide dosť ťažko). Ale prečo sa nesmú uhorky s rajčinami, to ostáva pre mňa nevysvetliteľnou záhadou.

Ujasnime si to.



Náš tráviaci trakt je prispôsobený na trávenie viacerých typov živín naraz (aj keď to s kombinovaním samozrejme nesmieme prehnať a napchávať sa piatym cez desiate).

Ľudskému organizmu nevadí kombinovať naraz bielkoviny a škrob (a celkovo sacharidy). V žalúdku nám po tejto kombinácii trávenina nehnije, neplesnivie, ani nás kvôli tomu nenafukuje a nespôsobuje to bolesť brucha (pokiaľ uvažujeme o zdravom človeku bez intolerancií a iných neduhov).

Cieľom práce tráviaceho traktu je rozložiť stravu na drobné molekuly, ktoré môžu prejsť do krvného obehu, aby sme z nich získali energiu a stavebné látky. A orgány tráviaceho traktu rozkladajú živiny súčasne.

Neprebieha trávenie v zmysle: najprv škrob, tak vypustím do sveta amylázu, ale bielkoviny a tuk musia nateraz počkať, takže hnijú v žalúdku. (Mimochodom, alfa-amyláza sa nazýva aj ptyalín, nie sú to 2 odlišné enzýmy ako uvádza autor toho strašného článku, ktorý linkujem vyššie).



Bielkoviny a tuk sa trávia najpomalšie, a preto ostávajú v žalúdku dlhšie. To však nie je spôsobené prítomnosťou ďalšej živiny, sacharidov, ale chemickou štruktúrou týchto živín a skutočnosťou, že sacharidy sa začínajú tráviť už v dutine ústnej, kým bielkoviny v žalúdku a tuky dokonca až v tenkom čreve (u novorodencov aj v žalúdku).

Aký je (nielen) môj názor na delenú stravu?

Oddeľovať sacharidy od bielkovín, a vlastne ktorýchkoľvek živín, je nezmysel už len z toho dôvodu, že takto separátne ich konzumujeme len málokedy.

Prakticky každá potravina je komplexom viacerých živín.

Napríklad mlieko. Aj napriek tomu, že ide prevažne o bielkovinovú potravinu, obsahuje značné množstvo sacharidov - v priemere 5 g laktózy na 100 ml. Ako by sme ich chceli oddeliť? Nuž, asi budeme potrebovať zázračné ruky... najskôr ruky chemika.

Navyše, niektoré kombinácie živín sú naopak prospešné. Príkladom vstrebateľnosť železa z mäsa je vyššia pri jeho kombinácii so zdrojom vitamínu C (napr. mäso plus šalát z papriky či vhodne pripravené zemiaky, ktoré sú tiež zdrojom tohto vitamínu).

Delená strava sa často velebí kvôli tomu, že môže viesť k redukcii hmotnosti. Ak k tomu dôjde, dá sa chápať ako diéta, pomocou ktorej sa doposiaľ nezaujatý človek učil zaraďovať do jedálnička viac zeleniny, strážiť si porcie a celkovo zloženie svojho jedálnička. A to je určite správne. Toto však zvládne ktokoľvek aj pri akejkoľvek inej diéte či pri správnom stravovacom režime bez nutnosti držať diétu. V prípade delenej stravy by som sa však bála jojo efektu a prílišnej striktnosti, ktorá je úplne zbytočná.



-

Tento článok sme Vám mohli priniesť vďaka podpore na Patreone. Aj symbolický príspevok nám pomôže zverejňovať viac kvalitných článkov.


-

Autorka je nutričná terapeutka a autorka blogu Boj za dobré jedlo.

Páčia sa Vám naše články? Podporte nás

Zdieľajte článok






Za podporu ďakujeme

Pridať e-mail