21.12.2015-11:47:00   |   Dušan Valent
#Zbúrané mýty
Všetko, čo si každý myslí, že o nej vie, je mylné. Nie väčšina vecí. Všetky,“ priamo a neľútostne konštatuje Christopher Hitchens. „Bola skorumpovaná, protivná, cynická a krutá.“

Známy britsko-americký novinár, komentátor a prominentný intelektuál ako jeden z prvých od polovice 90. rokov verejnosť upozorňoval, akému klamu o rodáčke zo Skopje uverila. V knihe Misionárska poloha (The Missionary Position, 1995) zozbieral mnohé nelichotivé zistenia, ktoré ešte za čias života Matky Terezy priniesol podrobný pohľad na jej aktivity a údajnú pomoc trpiacim.



Jej zámerom nebolo pomáhať ľuďom,“ upozorňuje Hitchens, podľa ktorého nielenže darcom klamala o používaní ich finančných darov, ale počas rozhovoru mu vysvetlila, že nie je sociálna pracovníčka. „Robila to preto, aby zvýšila počet katolíkov.

Matka Tereza podľa neho verila, že utrpenie je darom, a to aj vtedy, ak ho spôsobovala chudoba či choroby. A tak hoci vyzbierala viac ako sto miliónov dolárov, zistenia o úrovni zdravotnej starostlivosti v jej inštitúciách vyvolali pobúrenie: umierajúci nemali dostatok stravy a nedostávali lieky proti bolesti. Z peňazí, ktoré údajne zbierala na pomoc chorým, sa k chorým dostalo podľa neskorších zistení asi iba päť percent.

Fabrikácia zázrakov alebo Kritické myslenie á la Vatikán

Nedávno médiá informovali, že pápež František uznal druhý zázrak prisúdený Matke Tereze. Týka sa muža, ktorý mal na mozgu vraj niekoľko tumorov, ale v roku 2008 sa jeho kňaz vraj modlil k Matke Tereze a on potom vraj vyzdravel.

Mimochodom, o logickej chybe post hoc propter hoc (zámena časovej následnosti s príčinnou súvislosťou sa viac dočítate napríklad TU)

Tento druhý zázrak otvoril cestu k tomu, aby bola Tereza vyhlásená za svätú.

Žiadne detaily o prípade Vatikán neprezradil. Po skúsenostiach z nedávnej minulosti však voči tomuto mimoriadnemu tvrdeniu bez dôkazov panuje - prinajmenšom - rezervovanosť. Pri prvom údajnom zázraku Matky Terezy, ktorý umožnil jej blahoslavenie (1 zázrak – blahoslavenie, 2 zázraky – level „svätec“) sa Vatikán vyznamenal zahanbujúcou nedôslednosťou.



V roku 2002 uznal za zázrak uzdravenie indickej ženy - Monica Besra, tak sa volala, údajne vyzdravela z rakoviny vďaka svetelnej žiare vychádzajúcej z medailónu s obrázkom Matky Terezy. Lenže dr. Randžan Mustafi, ktorý Besru liečil, o žiadnej rakovine nevedel. Besra mala podľa neho cystu spôsobenú tuberkulózou, nie rakovinu.

„Deväť mesiacov až jeden rok brala lieky,zdôraznil. Že Besru vyliečili doktori a nie obrázok Matky Terezy tvrdí dokonca aj jej manžel. Lekárske záznamy Besry by samozrejme závažné pochybnosti okamžite zmietli zo stola. Ibaže rád, ktorý Tereza založila, Misionárky milosrdenstva, ich odmieta poskytnúť. V neposlednom rade, pracovníci nemocnice, kde bola Besra liečená, priznali, že na nich cirkev tlačila, aby bolo jej vyliečenie považované za zázrak.

Závažné prešľapy

Ale vráťme sa od naivného uznávania zázrakov k samotným aktivitám Matky Terezy.

Málokto vie, že svoje mníšky viedla k tomu, aby krstili umierajúcich pacientov neberúc ohľad na ich náboženské presvedčenie. Je to však iba jeden z jej menších prehreškov. Ako Hitchens často zdôrazňoval, Matka Tereza nebola priateľkou chudobných, ale priateľkou chudoby. Chudobu považovala za Boží dar. „Myslím, že je mimoriadne krásne, keď sa chudobní zmieria so svojou chudobou... Myslím, že utrpenie chudobných svetu veľmi pomáha,“ vyhlásila.

Strávila celý život odporom voči jedinému známemu lieku proti chudobe, ktorým je poskytnutie práv ženám a oslobodenie žien z pozície ľudskej obdoby hospodárskeho zvieraťa držaného kvôli nútenému rozmnožovaniu,“ vysvetľuje Hitchens. Poznamenáva, že jej organizácia niesla prvky kultu, ktorý propaguje utrpenie a nepomáha tým, ktorí to potrebujú.

Sú to veľmi silné slová. A rozhodne nie ojedinelé. Colette Livermoreová, austrálska mníška, ktorá v ráde Matky Terezy pracovala 11 rokov, sa so svojim zhrozením a dezilúziou podelila v knihe Nádej zotrváva (Hope Endures, 2008).



„K mníškam sa nedostávali lekárske rady, repelenty voči komárom, či osveta o malárii a očkovaniach, pretože Tereza verila, že o mníšky sa postará Boh,“ píše. Aby ich prinútila poslúchať ju bez akýchkoľvek otázok, obháňala sa Bibliou (veršami ako Peter 2,18-23), ktorá nakazuje otrokom počúvať ich pánov aj keď im ubližujú.

Dr. Robin Fox, editor britského medicínskeho periodika The Lancelet, v roku 1991 navštívil Terezin „Dom umierajúcich“ v Kalkate. Lekársku starostlivosť v ňom označil za bezhlavú. Všimol si, že členky rádu nerozlišovali medzi liečiteľnými a neliečiteľnými ochoreniami (!), takže ľudia, ktorí by za iných okolnosti prežili, riskovali smrť na infekciu alebo nedostatočnú starostlivosť. Prístup sestier k tlmeniu bolesti označil za „znepokojivo nedostatočný“, pričom upozornil, že rádu chýbali silné analgetiká, aké sa bežne používali v štandardných hospicoch krajiny.

Zanietene strpčovala život

Matka Tereza mala očividne problém s akoukoľvek modernou výbavou jej zariadení. V Manile mníškam nedovolila zaobstarať si práčku, takže museli umývať spodné prádlo inkontinentných ručne. Ako by to nebolo málo, bývalí zamestnanci jej rádu spomínajú, že odmietala odobriť kúpu medicínskych prístrojov za peniaze darované konkrétne na tento účel. Namiesto toho peniaze poslala Vatikánu. Kým cirkev bohatla, v jej „Domove umierajúcich“ mali ľudia iba jednu spoločnú toaletu, museli ležať na svojich miestach a nemali dovolené návštevy príbuzných.

Zaobchádzanie Matky Terezy s finančnými darmi je kapitola sama o sebe. Veľmi ochotne ich prijímala a ľudia, s vidinou pomoci chudobným, jej ich radi poskytovali. Že polovica takto získaných finančných prostriedkov nakoniec poslúžila na budovanie náboženských inštitúcií, je celkom iný príbeh. Ďalšia pikoška: Charles Keating, ktorý v roku 1989 okradol amerických sporiteľov o 160 miliónov dolárov, daroval Matke Tereze viac ako milión. Keď sa ukázalo, že ide o peniaze získané podvodom, starou mníškou ani nehlo. Peniaze nevrátila.



Nielenže sa Matka Tereza (slovami Colette Livermoreovej) „oveľa zanietenejšie snažila strpčovať život mníškam, než pomáhať chorým“. Okrem toho na Druhom vatikánskom koncile patrila medzi najvýraznejšie hlasy proti zavedeniu cirkevných reforiem. Nešlo o niektoré z nich. Prekážali jej všetky. A pri preberaní Nobelovej ceny za mier v roku 1979 označila za najväčšieho „ničiteľa mieru“... potraty.

„Jej stanovisko bolo ultra-spiatočnícke a fundamentalistické aj na pomery ortodoxných katolíkov,“ konštatuje Hitchens.

Kanadskí vedci dali Hitchensovi za pravdu

V roku 2013 dal obvineniam, ktoré dovtedy sumarizoval a popularizoval predovšetkým Christopher Hitchens (v tom čase už nebohý), za pravdu rozsiahly prehľad dostupnej literatúry o Matke Tereze, ktorý pripravila skupina vedcov z Montrealskej univerzity. Výskum upozornil na dvadsať rokov pranierované problémy ako nedostatok ozajstnej starostlivosti či dokonca hygieny. Okrem toho sa zameral aj na kontroverzné body, ako bolo „vyzdvihovanie utrpenia namiesto jeho tíšenia, jej otázne politické kontakty, podozrivé zaobchádzanie s obrovskými sumami peňazí, ktoré dostávala, a jej mimoriadne dogmatické názory na, okrem iného, potraty, antikoncepciu a rozvody.“

Výskumníci ďalej spochybnili motiváciu Vatikánu, ktorý ignoroval masívnu kritiku praktík Matky Terezy, a došli k záveru, že jej „dobrácky imidž“, ktorý podkopáva analýza faktov, bol vykonštruovaný, a jej blahoslavenie bolo zorchestrované efektívnou mediálnou kampaňou“, ktorú mal na svedomí novinár BBC Malcolm Muggeridge známy extrémne konzervatívnym postojom k potratom.

Kanonizácii Matky Terezy v septembri 2016 sotva niečo zabráni. Nebohá mníška sa zaradí medzi takzvaných svätcov a vlastne medzi nich výborne zapadne. V prípade azda stoviek z nich totiž namiesto detailov o ich živote a pôsobení kolovali zbožné výmysly a legendy. V mnohých prípadoch sú populárne dodnes (preto sme napríklad museli vyvracať nezmysly o Pátrovi Piovi).

Nebohá mníška sa ocitne v spoločnosti ľudí, ktorí vraj zabíjali draky, kráčali s vlastnou odseknutou hlavou v podpazuší, poslúžili ako krmivo pre draky (ale prežili to), vedeli lietať alebo sa teleportovať. To všetko má k realite rovnako blízko ako populárny imidž o dobrotivej Matke Tereze.

-

Ďalšie zdroje

Hitchens, Ch., 2008: Bůh není velký. Metafora.
Livermore, C., 2008: Hope Endures. Free Press.
Úryvky a recenzia knihy Misionárska poloha

Poznámka: Mnohí svojho času obľúbení svätci vôbec neexistovali, napríklad sv. Veronika, Eustach Rímsky, sv. Barbora, Alexius Rímsky a ďalší.
Páčia sa Vám naše články? Podporte nás

Zdieľajte článok







Pridať e-mail