08.06.2015-11:53:00   |   Dušan Valent
#Záhady a zvláštne javy
#Zbúrané mýty
Poznámka: Príspevok doplňuje a voľne nadväzuje na článok Záhada bermudského trojuholníka: 10. zásadných faktov, na ktoré sa zabúda.




Záhada zmiznutia 19. letky Avengerov


-

Hoci sa detaily líšia, "záhadologické" knihy, časopisy či internetové články o tejto vraj nevysvetliteľnej záhade píšu spravidla niečo na tento spôsob: Písal sa rok 1945. 19. letka Avengerov najprv ohlásila prelet nad ostrovmi Florida Keys. To znamenalo, že asi o 10 minút mala doraziť na Floridu. Namiesto toho v dobrom počasí a bez akýchkoľvek stôp zmizla. Vraky lietadiel sa dodnes nenašli. Záhadu nevyriešila ani 500-stranová správa amerického letectva, ktorá došla k záveru: príčina neznáma.

Lenže všetko, čo udalosti vieme, nasvedčuje, že sa udiala celkom inak.

Tak ako v prípade mnohých iných "záhad" bermudského trojuholníka, počasie bolo omnoho horšie, ako sa uvádza. Lode plávajúce v oblasti hlásili silný vietor a vysoké vlny. To znamená, že prípadné núdzové pristátie na rozbúrenú hladinu nemalo šancu na úspech.

Z rádiovej kominikácie pilotov vyplýva, že letka počas búrky stratila orientáciu. Došlo k tomu zrejme kvôli poruche kompasu poručíka Charlesa Taylora, ktorý ju viedol. Nanešťastie, zvyšné lietadlá cvičného letu neboli vybavené funkčnou navigáciou. V snahe zorientovať sa Taylor omylom považoval skupinku malých ostrovov, nad ktorými prelietal, za Florida Keys, a tak si myslel, že doletí na Floridu. Neskoršie rekonštrukcie priebehu letu však ukázali, že to boli Bahamy. Kvôli tomuto mylnému záveru zaviedol letku ďaleko nad otvorené more. Dezorientovaní piloti lietadiel napokon havarovali niekde na šírom oceáne krátko nato, ako vyčerpali palivo.

A čo vágny záver vyšetrovacej správy amerického letectva? Výskumná správa o nehode neformulovala jasnú príčinu tragédie zrejme kvôli Taylorovym príbuzným. Tí trvali na tom, aby Charles nebol obvinený zo straty piatich lietadiel a smrti 14 ľudí bez akýchkoľvek rukolapných dôkazov.



Loď duchov Mary Celeste


4. decembra 1872 sa za jasnej oblohy a na pokojnom mori podarilo objaviť obchodnú loď Mary Celeste. Celkom neporušenú, bez posádky, so záchrannými člnmi na palube. Po posádke, akomkoľek napadnutí či zápase na palube nebolo ani stopy. Na jednom zo stolov sa vraj nachádzalo jedlo pripravené na jedenie, neďaleko sa na sporáku varil čaj.

Toľko k populárnemu príbehu. A teraz spät do reality.

Tak ako v prípade mnohých iných záhad pripísaných bermudskému trojuholníku, udalosť sa stala celkom inde. Loď našli neďaleko Portugalského pobrežia. Miesto nájdenia Mary Celeste nasvedčuje, že ju už od Azorských ostrovov unášali morské prúdy. Potvrdzuje to aj fakt, že loď mala plachty takmer úplne stiahnuté a skutočnosť, že záznamy v kapitánovom denníku končia desať dní pred nájdením korábu ("záhadologické" zdroje niekedy tvrdia, že posledný záznam bol zapísaný hodinu pred nájdením lode, čo je nezmysel).

Incident najprv upadol na viac ako dekádu do zabudnutia (mýtus o záhade bermudského trojuholníka neexistoval - oblasť sa začala za obzvlášť záhadnú považovať až o storočie neskôr). Potom ho vzkriesil Arthur Conan Doyle v poviedke „Prehlásenie J. Hababuka Jephsona“, publikovanej pod pseudonymom W. Small v Cornhillskom magazíne. Práve z tejto poviedky pochádzajú záhadné detaily o prestretom stole a vriacom čaji. Boli však vymyslené.

Čo sa na Mary Celeste stalo naozaj, naznačujú viaceré indície. Napríklad podľa Lloydovho registru sa na nájdenej lodi nenachádzali záchranné člny. Boli však normálne spustené, nie odtrhnuté. Na palube sa nenašli ani navigačné prístroje či iné dokumenty, čo dokazuje, že posádka loď opustila dobrovoľne. Prečo to urobila? Najpravdepodobnejší scenár hovorí o obave z explózie.


-





Pri prieskume nákladu Mary Celeste sa zistilo, že deväť z 1700 prevážaných sudov s etanolom bolo prázdnych, no nepoškodených. Kam sa podel lieh? Posádka ho nevypila. Vyparil sa.

Kým plné sudy boli vyrobené z dreva bieleho dubu, tie prázdne, naopak, z dreva červeného dubu. Jeho drevo má otvorené póry, cez ktoré tekutiny pomaly vytečú. Z nejakého dôvodu sa teda na časť nákladu použil nesprávny typ sudu.

V priebehu cesty, ešte skôr, ako sudy začali pretekať (etanol sa ľahko a rýchlo vyparuje), sa zrejme začal po lodi šíriť silný pach alkoholu. Odstránené dvierka na palubu dokazujú, že posádka chcela priestory čo najlepšie vyvetrať, aby sa vyhla explózii hroziacej z horľavých výparov. Ibaže plynný etanol je ťažší ako vzduch, preto ho z útrob lode nedokázali rýchlo vyvetrať.

Práve kvôli hrozbe výbuchu alebo požiaru sa posádka zrejme premiestnila do záchranného člna. Kapitán vzal so sebou nástroje potrebné na navigáciu, ale väčšinu dôležitých vecí nechal na lodi. Azda preto, že plánoval skorý návrat. Čln posádka pripútala k lodi lanom, lenže to sa v istom momente odpútalo alebo pretrhlo. Potom postačili aj takmer stiahnuté plachty nato, aby čln Mary Celeste nedokázal dohnať.

Námorníci napokon zrejme zahynuli na otvorenom mori, kým Mary Celeste prúdy po asi desiatich dňoch dohnali k Gibraltáru. Za ten čas sa podpalubie stihlo vyvetrať, a tak ľudia, ktorí loď objavili, v útrobách necítili žiaden pach.

Iste, nemáme úplnú istotu, že sa incident odohral presne takto. Čo však s istotou vieme je, že zmiznutie posádky Mary Celeste nie je nevysvetliteľnou záhadou. Neistota, ktorý z viacerých racionálnych scenárov je pravdivý, neznamená, že incident treba vysvetľovať paranormálnymi javmi. Napokon, o ich účasti v tomto prípade, ako aj v prípade iných záhad bermudského trojuholníka, nemáme žiadne dôkazy.



-

Zdroje:
Berlitz, Ch.: The Bermuda Triangle. 1975
Dunning, B. "The Riddle of Flight 19." Skeptoid Podcast. Skeptoid Media, Inc., 3 Jun 2014. Web. 8 Jun 2015.
Dunning, B. "The Mystery of the Mary Celeste." Skeptoid Podcast. Skeptoid Media, Inc., 20 Dec 2011.
Kusche, L.: The Bermuda Triangle Mystery – Solved. 1975
Kukal, Z.: Záhada bermudského trojuhelníku – Fantazie a skutečnost. Horizon, 1985.
Shermer, M. (ed.): The Skeptic Encyclopaedia of Pseudoscience. Skeptics Society, 2002.

Obrázky: National Ocean Service, public domain
Páčia sa Vám naše články? Podporte nás

Zdieľajte článok






Za podporu ďakujeme

Pridať e-mail